تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/09 - 12:29
کد خبر: 497683

نگاهی بر اظهارات اخیر علی مطهری؛

آقای مطهری جدی می‌فرمایید؟/ سر لیست صدای ملت، نمکدان اصلاح طلبان را نشکست

آقای مطهری جدی می‌فرمایید؟/ سر لیست صدای ملت، نمکدان اصلاح طلبان را نشکست

مطهری درحالی که فهرست خودرا با اسامی اصلاح طلبان پر کرده است ادعا می‌کند فهرستش کاملا مستقل و بدون وابستگی به اصلاح طلبان عنوان می‌کند. این موضع گیری متناقض را در دیگر اظهارات روز دوشنبه مطهری با آنچه پیش از این ابراز داشته را نیز می‌شود دید.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی مطهری، سرلیست فهرست صدای ملت که اصلاح طلبان غیر رادیکال را در انتخابات مجلس دوازدهم نمایندگی می‌کند علی رغم همه ادعاهایی که مبنی بر مورد حمایت قرار داشتن از جانب اصلاح طلبان دارد روز دوشنبه کنفرانس خبری خود را برگزار کرد. پس از آنکه جبهه اصلاحات اعلام کرد در تهران فهرست انتخاباتی منتشر نمی‌کند احزاب متعادل اصلاح طلب نیز تصمیم گرفتند فهرست علنی منتشر نکنند با این وجود علی مطهری با وارد کردن اسامی منتسب به کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان توانسته حمایت آن‌ها را جلب نماید. اکنون علی مطهری برای جذب آرای بدنه اصلاح طلبان و هم زمان از دست ندادن این حمایت حداقلی در یک دوگانه موضع گیری گرفتار شده است.

مطهری درحالی که فهرست خودرا با اسامی اصلاح طلبان پر کرده است ادعا می‌کند فهرستش کاملا مستقل و بدون وابستگی به اصلاح طلبان عنوان می‌کند. این موضع گیری متناقض را در دیگر اظهارات روز دوشنبه مطهری با آنچه پیش از این ابراز داشته را نیز می‌شود دید.

بالاخره اوضاع حجاب بد است یا خوب 

علی مطهری که سال 89 معتقد بود اوضاع نا به سامان حجاب در ایران ناشی از کم کاری دولت‌ها از سال 76 به بعد است و در مصاحبه‌ای با روزنامه دنیای اقتصاد معتقد بود دانشگاه‌ها باید از ورود افراد بد حجاب به دانشگاه جلوگیری کنند با رسیدن به موعد انتخابات 1402 موضعی کاملا برخلاف اظهارات گذشته خود مطرح کرده و ضمن آنکه معتقد است:« اکثریت قاطع مردم ما به‌خاطر ایمان و اعتقاد به اسلام، پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند... به‌ندرت افرادی هستند که هنجارشکنی کنند و رفتارشان حاکی از بی‌حیایی باشد»

مطهری پس از اینکه وضعیت حجاب جامعه را بر خلاف نظرش در سال 89 مناسب توصیف می‌کند معتقد است: «مسئله حجاب مسئله اصلی کشور ما نیست و این موضوعی نخواهد بود که کشور را درگیر آن کنیم.» حال آنکه یک دهه پیش معتقد بود:«برخورد با بدحجابی باید از اماکن دولتی آغاز شود و در مرحله بعد به خیابان‌ها و معابر عمومی‌پرداخته شود... یا دانشگاه‌ها مختلط نباشند، یا لباس‌ها ساده باشد... دولت باید ساز و کاری فراهم نماید تا در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود افراد بدحجاب اعم از دختر و پسر جلوگیری شود.

مسوولان دانشگاه‌ها نیز در‌این زمینه تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نگیرند و با قاطعیت کار خود را انجام دهند.» این تغییر موضع 180 درجه ای بدون هیچ گزارش آماری از وضعیت جامعه این گزاره را به ذهن متبادر می‌کند که درک و تجویز‌های سرلیست جبهه اصلاحات نسبت به وضعیت اجتماعی جامعه بیشتر از آنکه به داده‌های دقیق متکی باشد به سبد رای بستگی دارد لذا تغییر مواضع علی مطهری نیز پس از اتفاقات چند سال اخیر در کشور که مسئله پوشش دوقطبی ساز شده است قابل درک‌تر خواهد بود. 

کدام استدلال در مورد رسانه را بپذیریم؟

فارغ از درست یا غلط بودن قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره و همچنین قوانین موسوم به طرح صیانت آنچه در صحبت‌های اخیر علی مطهری در نشست خبری اخیرش قابل توجه است استفاده از استدلال‌هایی است که 13 سال پیش خلاف آن را معتقد بود است. مطهری در پاسخ به سوالی در مورد فیلترینگ معتقد است که فیلترینگ موجود پایمال کردن حقوق مردم است.

او در اینباره توضیح می‌دهد:«فلسفه فیلترینگ یکی برای مسائل اخلاقی و هم‌چنین مسائل امنیتی و سیاسی است. از نظر اخلاقی، آنچه در سکوهای خارجی وجود دارد به‌نوعی در سکوهای داخلی هم هست؛ بنابراین بستن آنها به‌خاطر فقدان مفاسد اخلاقی توجیه‌پذیر نیست. از نظر امنیتی هم اگر ما اعتماد مردم را به نظام جلب کنیم، نباید هراسی از مسائل امنیتی داشته باشیم و بخواهیم از طریق فیلتر کردن برخی سکوهای خارجی نگرانی خود را از اینکه اعتراضاتی در بستر این سکوها شکل بگیرد، مرتفع کنیم.» این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که مطهری 13 سال پیش زمانی که هنوز شبکه‌های اجتماعی گسترده نشده بود و بازار برخورد با ماهواره‌ها نیز داغ بود به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس هشتم حضور داشت با اظهاراتی خلاف اعتقادات امروز خود برخورد با ماهواره را تجویز می‌کرد.

او درحالی که الان معتقد است با بستن فضای مجازی نمی‌توان مسائل اخلاقی را حل کرد پیش از این در مورد ماهواره‌ها نظر متفاوتش را  در گفت و گویی اینگونه تشریح می کند:«ماهواره مشکلات زیادی را به وجود می آورد. مثلا آمار طلاق را بالا می برد. لذا نباید اینطور احساس کنیم اکثریت مردم دوست دارند برنامه های مبتذل را ببینند. از طرفی، طبیعت انسان جاذبه مسایل جنسی را می پسندد که این دوست داشتن به معنی موافقت نیست. اصلا قطع نظر از دستورات اسلام، وقتی با داوری عقل به موضوع ماهواره و برنامه های مبتذل آن نگاه می کنیم می بینیم عقل هم مخالف است وقتی این وسیله، این اندازه ضرر دارد، آزاد باشد.» 

جهت یادآوری قبل از رفع تحریم، سوال چگونگی واردات واکسن را هم جواب بدهید

اینکه نامزد‌های انتخاباتی برای پیروزی دست آویز وعده‌های ریز و درشت امری مرسوم شده است اما اگر وعده دهنگان فهرستی از سوالات بی جواب را در مقابل منتقدان گذاشته باشند دیگر به این راحتی نمی توانند وعده دهی را تکرار کنند. علی مطهری در کنفرانس خبری روز دوشنبه بار دیگر رفع تحریم‌ها را مهم ترین راه حل مشکلات کشور عنوان کرده است. اینکه تحریم‌ها برای کشور مشکلات عدیده‌ای بوجود آورده قابل قبول است اما اینکه علی مطهری چه قدر مسیر رفع تحریم را می‌شناسد و برای حل آن راهکار دارد برای مردم اهمیت دارد. چیزی که سرلیست صدای ایران وجهه قابل قبولی در مورد آن ندارد.

در بحبوحه کرونا زمانی که دولت روحانی در واردات واکسن ناتوان مانده بود علی مطهری نپیوستن ایران به FATF را عامل آن عنوان کرده بود. پس از اینکه دولت سیزدهم توانست با واردات حجم زیادی واکسن مشکل کرونا کشور را حل کند برخی رسانه‌ها به سراغ مطهری رفته و از در مورد چگونگی این اتفاق پرسیده بودند که رئیس جبهه اصلاحات با این توجیه که موضوع مفصل است و او وقت ندارد از پاسخ دادن طفره رفته بود.

با رسانه‌ای شدن صوت این گفت و گو مطهری ناچار شد در توییتر خود پاسخی منتشر کند تا متهم به نداشتن جواب نشود. اما در پاسخ تویتری و چند خطی او نیز هیچ توضیحی در مورد وابستگی میان واردات واکسن و FATF وجود نداشت. مطهری حتی در این توییت‌ها تصریح کرده بود که تماس‌های تلفنی روئسای جمهور ایران و چین در واردات واکسن موثر بوده است که اگر چنین باشد تماس روحانی با رئیس جمهور چین نیز بدون نیاز به FATF میتوانست کار ساز باشد اما نه آقای روحانی برای نجات جان روزانه 700 فوتی کرونایی این تماس را گرفت و نه آقای مطهری به این اهمال کاری انتقاد کرد. 

علم بهتر است یا پارتی؟

علی مطهری در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد که در فهرست صدای ملت از شاخصه‌های تخصصی استفاده شده است و از تمام اقشار در این لیست نماینده حضور دارد و این افراد مجرب هستند و می‌توانند کمک‌کننده مشکلات کشور همچون مشکلات بازنشستگان و سلامت کشور باشند. این اظهارات درحالی از جانب سرلیست صدای ایران منشتر شده است که افراد حاضر در این لیست به نسبت 3 لیست دیگر منتشر شده در تهران بیشترین تشابه فامیلی و پیوند نسبی را با شخصیت‌های سیاسی دارند. افرادی که بعضا سابقه اجرایی خاصی نیز نداشته و همین امر باعث شده است تا شائبه رانتی بودن فهرست صدای ملت پر رنگ شود. 

مطهری نمکدان اصلاح طلبان را نشکست

مطهری که برای جلب حمایت احزاب اصلاح طلب میانه رو بخشی از فهرست خود را به چهره‌های نزدیک به آنها اختصاص داده است علی رغم ادعای مستقل بودن در موضع گیری‌های خود به نحوی عمل می کند که طیف متعادل اصلاح طلبان را در جبهه اصلاحات به دردسر نیندازد. اصلاح طلبان رادیکال پس از آنکه جبهه اصلاحات از حضور در انتخابات انصراف داد. برای آنکه هم به تقابل علنی به جبهه اصلاحات نپردازند و هم فرصت انتخابات را از دست ندهند به صورت منفرد وارد میدان شده و بدون تشکیل هیچ گونه ائتلافی حمایت خود را از فهرست علی مطهری در تهران اعلام کرده‌اند.

علی مطهری نیز در پاسخ به این همکاری ضمن رد کردن رویکرد تحریمی جبهه اصلاحات ادبیات سیاسی اصلاح طلبان میانه رو را بازگو کرده و می گوید:«گروه‌هایی که از لیست ما حمایت کردند، خودشان هیچ فهرستی نداشتند و هیچ ائتلافی انجام نشده است و خلاف تصمیم شورای‌عالی اصلاحات، عمل نکردند، بلکه از لیست دیگری که تشخیص دادند به مواضع‌شان نزدیک‌تر است شفاهاً و یا با صدور بیانیه حمایت کردند.»

مجلس بهانه است 404 نشانه است

علی مطهری در صحبت‌های انتخاباتی خود بارها با استفاده از عبارت «اقلیت قدرتمند» اعتراف کرده است که خودرا از پیش باخته می‌داند چرا که اگر امیدی به پیروزی حداکثری داشت دیگر نیازی به تاکید بر این گزاره نبود. علی مطهری در نشست خبری روز دوشنبه به وضوح اعلام کرد که هدف او از حضور در انتخابات مجلس دوازدهم زمینه چینی برای انتخابات ریاست جمهوری است.

مطهری در اینباره گفت:«اگر اقلیت معتدل در مجلس ایجاد شود، می‌تواند زمینه روی کارآمدن دولتی معتدل و کارآمد را فراهم کند.» این عبارت نشان می‌دهد علی مطهری بیشتر از آنکه به فکر حل مشکلات کشور از طریق مجلس باشد به دنبال ایجاد دو قطبی‌های سیاسی برای بسط دادن سبد رای خود و یا گزینه‌های مدنظرش در انتخابات 1404 را دارد. چنین هدفی یعنی نباید وعده‌های مطهری در انتخابات مجلس را نیز چندان جدی گرفت. دوگانگی نظری علی مطهری در مورد چالش‌های کشور نیز نشان می‌دهد که خود او نیز چندان وعده ها و نظراتش را جدی نگرفته و متناسب با فضای فکری سبد آرایش با انعطاف بالا دست به تغییر ایده‌هایش می‌زند.

گزارش از علی مزروعی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top